|
|
Sida 1 av 1
|
[ 10 inlägg ] |
|
| Författare |
Meddelande |
|
MarieH
|
Inläggsrubrik: Från rödbrun till blond Postat: mån 01 mar 2010, 13:51 |
|
|
Hej på er! Detta är mitt första inlägg här Det är så här, förra sommaren så hade jag slingat hela håret som jag hade hållt på med sen -08, och självklart så slets håret enormt så i oktober gjorde jag min första hennafärgning med henna från Lush, deras caca marron. Detta har jag nu gjort 2 ggr totalt. Men, nu känner jag att jag vill tillbaks till det blonda men helst inte genom att bleka det. Finns det nån bra lösning på mitt dilemma? Min riktiga färg är mörkblond med, numera  , mycket gråa inslag. Jag har också mycket röda pigment naturligt, det har alltid "lyst" igenom så att säga. Anledningen att jag blekt och färgat är att det gråa än så länge bara ser ut som salt&peppar, den dan det är helt grått ska det vara så Denna info om borttagning av henna hittade jag på shenet, men vill höra din åsikt Helena innan Det står en bit ner som: Ta bort hårfärgning http://www.shenet.se/recept/harskoljnington.html
|
|
| Upp |
|
 |
|
Helena's Henna
|
Inläggsrubrik: Re: Från rödbrun till blond Postat: mån 01 mar 2010, 14:54 |
|
|
Hej! Tyvärr så har jag inte så mycket åsikter, det där med att ta bort henna är svårt, speciellt om det var länge sen du färgade. Det finns en metod med mineralolja också, http://www.longhaircareforum.com/forums/showthread.php?t=126639 men allt handlar om tålamod. Du kan absolut testa, men var försiktig och ta det i små steg, förvänta dig inga mirakel direkt och lyssna på vad håret tycker om det. Du kommer nog knappast bli blond igen, men kan nog i alla fall få det ljusare. Sen när ditt hår växer ut så tycker jag att du kan göra lite mildare toningar, en blandning med amla och en matsked henna eller så, för att få lite annan färg på de grå hårstråna utan att göra håret mörkare. När det kommer till henna så kan grå strån vara en tillgång om man behandlar dem på rätt sätt. Du får fina naturliga slingor.
|
|
| Upp |
|
 |
|
MarieH
|
Inläggsrubrik: Re: Från rödbrun till blond Postat: mån 01 mar 2010, 19:01 |
|
|
Mineraloljemetoden går bort på en gång eftersom jag kör balsammetoden. Men vad tror du om det jag visade från shenet då skulle det funka tror du? Det är helt ok att inte bli jätteblond igen. Är det nån blandning med amla och henna som jag kan använda mig av redan nu tror du, jag tar gärna emot förslag  Har ca 59 cm långt hår som är lockigt om det hjälper. Nu är det blekare plus 3 cm utväxt Bilaga:
IMG_3003_1.JPG [97.81 KiB]
Nerladdad 84 gånger
|
|
| Upp |
|
 |
|
truce
|
Inläggsrubrik: Re: Från rödbrun till blond Postat: tis 02 mar 2010, 15:31 |
|
|
|
Lika delar bikarbonat och sirap drar ur lite färg ur håret. Även en inpackning med Comfort sköljmedel. Men några dramatiska resultat får man knappast. Har själv provat båda metoderna och visst blev det liiite ljusare. Men man måste nog göra det väldigt många gånger för att det ska ge någon märkbart resultat.
|
|
| Upp |
|
 |
|
MarieH
|
Inläggsrubrik: Re: Från rödbrun till blond Postat: tis 02 mar 2010, 18:36 |
|
|
Hej truce! Jag ska testa bikarbonatsiraps grejen och se hur det blir. Är själv medlem på lockigforumet och det var där jag läste om det. Ville bara kolla här om Helena hade hört talas om det. Har just nu en inpackning i bestående av WDT & Klick 50/50, får se om glycerinet har nån verkan lr ej Måste bara fråga, vad i Comfort är det som ev tar bort hennan 
|
|
| Upp |
|
 |
|
truce
|
Inläggsrubrik: Re: Från rödbrun till blond Postat: tis 02 mar 2010, 21:53 |
|
|
När jag provade bikarbonat och sirap så fick jag för mig att det skulle ha mer effekt om jag sov i det. Virade plastfolie runt huvudet och på morgonen hade jag snygga orangea sirapsfläckar på kudden.  Bäst är nog att bara låta geggan torka i håret och sen tvätta bort den Vad det är för ämne i Comfort som drar ur färg har jag ingen aning om tyvärr. Ett tips är dock att använda parfymfritt. Mitt hår luktade sköljmedel i flera dagar och hårbotten mådde sådär av parfymen.
|
|
| Upp |
|
 |
|
MarieH
|
Inläggsrubrik: Re: Från rödbrun till blond Postat: fre 19 mar 2010, 11:11 |
|
|
Hejsan! Nu har jag gjort den inpackning med henna, indigo och amla som Helena tipsa mig (100g amla, 2 msk henna och 1 msk indigo) om och det blev faktiskt himla bra  Men det gick åt väldigt mycket av mitt balsam som jag använde till ca 1,5 flaska. Det var ganska knepigt att fördela jämnt i håret tack vare att det blev ganska tjockt, nåt tips på hur jag skulle gjort istället vore bra Det mest positiva var att håret blev superlockigt så det är nåt jag kommer fortsätta med Tack Helena för bra tips 
|
|
| Upp |
|
 |
|
Helena's Henna
|
Inläggsrubrik: Re: Från rödbrun till blond Postat: fre 19 mar 2010, 11:45 |
|
|
|
Hej, såg just din beställning och du läste mina tankar. Ta mer amla nästa gång, och blanda i mer vatten så att blandningen får yoghurtkonsistens. Sen har du i balsam. Precis enligt din beställning så tänkte jag även tipsa dig om applikatorpåsarna.
|
|
| Upp |
|
 |
|
MarieH
|
Inläggsrubrik: Re: Från rödbrun till blond Postat: fre 19 mar 2010, 15:01 |
|
|
Aha mer vatten alltså, jag gjorde nog lite tokigt då för jag använde balsamet som vätska och hade bara lite vatten i, men yoghurtkonsistens var det iallafall  Nu gjorde jag den i nytvättat handdukstorkat hår, är det kanske bättre med helt torrt hår precis som när man färgar med henna? Det är super att du tagit in påsarna, jag såg såna på en annan site och hade tänkt föreslå dem till dig men du hann före 
|
|
| Upp |
|
 |
|
Helena's Henna
|
Inläggsrubrik: Re: Från rödbrun till blond Postat: tis 30 mar 2010, 11:26 |
|
|
|
Jag brukar göra sånt i torrt hår som inte ens är nytvättat, det spelar inte så hysteriskt stor roll, man ska inte krångla till det för mycket. Men påsarna är verkligen toppen, jag har haft dem ett tag och använt själv och gett till en del kunder men kom just på att jag kan ju sälja dem med.
Hur har det gått för dig med att ta bort färg? Pratade med en kund igår som hade hälften grått med henna och hälften svart. Hon ville ta bort det röda och jag kände mig så hemsk som fick lov att säga att det inte gick, det svarta skulle ju bli blekt också om hon försökte något sånt. Vore kul om vi kunde komma på någon bra metod.
|
|
| Upp |
|
 |
|
Sida 1 av 1
|
[ 10 inlägg ] |
|