Hej Karin!
Jo, färgar du om hela håret kommer det bli mörkare, troligtvis svart, så du bör bara färga utväxten. En annan sak med att färga hela håret igen är att henna och indigo har en protein-effekt på håret, den lägger sig utanpå hårstrået och bygger upp det. Det är bra till en början, men gör man det för ofta kan håret få nog och blir torrt och sprött.
Gloss är egentligen bara en svagare variant av samma färg, så du tar helt enkelt lite av blandningen som blir över efter att du applicerat färg på rötterna, dvs din henna-indigo blandning. Ungefär en till två matskedar kan vara lagom. Sen kan du blanda den med lite vad du vill, nu är jag lite efterklok och kom på att jag borde skickat en påse amla till dig, den är en bra bas i gloss på bruna hår. För andra som läser här: Cassia kan man använda till röda hår men även den har protein-effekt och man bör vara lyhörd och se ifall håret behöver det.
Men du kan använda yoghurt som hon jag glömt vad hette gjorde i den andra tråden, eller balsam, inpackning... Lite vad som helst. Ska du använda någon "färdig" produkt så bör du kontrollera att den inte innehåller några mineraloljor eller silikoner då de inte kommer så bra överens med henna. Här finns det en lista på vanliga namn för dessa:
http://lockig.se/?q=node/11. För övrigt tycker jag att man alltid borde leva efter den listan. Ett par säkra kort som går lätt att få tag på är garniers pärlemor och körsbär inpackning och änglamark sensibel balsam.
Sen så applicerar du den på resten av håret samtidigt som du färgar rötterna. Den hjälper till att "sudda ut" gränsen mellan utväxten och resten av håret samtidigt som den livar upp färgen.
Ett bra tips när du ska färga utväxten är förresten att ha hennan i en stor plastpåse, knyta till den och klippa upp ett litet hörn, då blir det lite mera lätthanterligt.