Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur Färga min utväxt (Henna-Indigo)
InläggPostat: tis 02 feb 2010, 20:38 

Nu är det dags för mig att färga min utväxt som är ca 3-4 cm. Jag har beställt Helenas henna och indigo igen så klart. Jag läste den andra tråden om utväxt och gloss. Jag är lite trög nu. Jag har förstått att jag ska bara färga utväxten. Men hur glossar man? Hur gör jag det med min Henna-indigoblandning på 50/50 av vardera?

Jag är jättesugen på att färga om hela håret igen, men min frissa sa att jag kommer att bli ännu mörkare då. Och jag är ju helt nöjd med den färg jag har nu.

Här är mitt resultat efter första Henna/indigo 50/50:
Bild

Offline Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Hur Färga min utväxt (Henna-Indigo)
InläggPostat: ons 03 feb 2010, 01:08 
Webbplatsadministratör

Hej Karin!

Jo, färgar du om hela håret kommer det bli mörkare, troligtvis svart, så du bör bara färga utväxten. En annan sak med att färga hela håret igen är att henna och indigo har en protein-effekt på håret, den lägger sig utanpå hårstrået och bygger upp det. Det är bra till en början, men gör man det för ofta kan håret få nog och blir torrt och sprött.

Gloss är egentligen bara en svagare variant av samma färg, så du tar helt enkelt lite av blandningen som blir över efter att du applicerat färg på rötterna, dvs din henna-indigo blandning. Ungefär en till två matskedar kan vara lagom. Sen kan du blanda den med lite vad du vill, nu är jag lite efterklok och kom på att jag borde skickat en påse amla till dig, den är en bra bas i gloss på bruna hår. För andra som läser här: Cassia kan man använda till röda hår men även den har protein-effekt och man bör vara lyhörd och se ifall håret behöver det.

Men du kan använda yoghurt som hon jag glömt vad hette gjorde i den andra tråden, eller balsam, inpackning... Lite vad som helst. Ska du använda någon "färdig" produkt så bör du kontrollera att den inte innehåller några mineraloljor eller silikoner då de inte kommer så bra överens med henna. Här finns det en lista på vanliga namn för dessa: http://lockig.se/?q=node/11. För övrigt tycker jag att man alltid borde leva efter den listan. Ett par säkra kort som går lätt att få tag på är garniers pärlemor och körsbär inpackning och änglamark sensibel balsam.

Sen så applicerar du den på resten av håret samtidigt som du färgar rötterna. Den hjälper till att "sudda ut" gränsen mellan utväxten och resten av håret samtidigt som den livar upp färgen.

Ett bra tips när du ska färga utväxten är förresten att ha hennan i en stor plastpåse, knyta till den och klippa upp ett litet hörn, då blir det lite mera lätthanterligt.

Offline Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons 03 feb 2010, 16:07 

Hej,

Tusen tack för ditt svar! Jag har precis kommit ut från badrummet och har lagt på Henna/indigo på bara utväxten i området runt mittbenan samt tinningarna och så hela luggen tog jag.

Bild

Jag har gegga kvar så att jag kan göra en gloss också! Tack för råden, det behövde jag verkligen nu. Jag stod där och var frestad att gegga hela håret ett tag...Tur att jag inte gjorde det, för svart hår vill jag ju inte ha!

Återkommer med bilder när jag är klar!

Offline Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons 03 feb 2010, 16:11 

Glömde säga att jag gjorde en ren Cassia-behandling (som jag köpte av dig) för en-två månader sedan bara för att testa. Så jag kanske ska göra en kortare gloss nu då.

Offline Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons 03 feb 2010, 18:25 
Webbplatsadministratör

Menar du att du skulle göra en gloss med cassia? Ja, fast har du inte märkt att håret har något emot det så ska det nog inte vara någon fara. Annars kan du ju bara använda något annat i glossen, eller kanske hälften cassia och hälften något annat.

Offline Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons 03 feb 2010, 20:00 

Jag såg nu att jag skrev tokigt. Jag menade att eftersom jag gjorde en behandling med Cassia för en tid sedan så kanske jag skulle skippa att göra en gloss på Henna/indigo nu.

Jag gjorde så att jag hade henna/indigo på utväxten och luggen och tinningarna i 3 timmar. Och så gjorde jag en minigloss på 1 mtsk av henna/indigo geggan och hade det i 45 minuter. Jag var lite feg. Men resultatet blev jättebra! Jag känner mig som ny hennad igen! Det blev så fint! Jag ska fota när kamerans batteri är laddat! Jag är så nöjd!

Tusen tack för hjälpen Helena!

Offline Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons 03 feb 2010, 20:17 
Webbplatsadministratör

Vad bra att det blev bra! Jag funderade lite på om det skulle bli för ljust eftersom ditt hår var hennat två gånger förut.

En gloss brukar inte göra färgen mörkare utan ger endast lite färg och är lagom för att liva upp det lite.

Ser fram emot bild!

Offline Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons 03 feb 2010, 20:49 

Det var svårt att ta kort, jag ska prova igen imorgon och se om jag kan få en bättre bild. Så här är det bästa jag kan åstakomma ikväll. I spegeln ser allting jättefint ut i alla fall. Det lyser lite rödare på bilden men det kommer ju att djupna. Plus att jag gillar det röda inslaget jag har.

Bild

Offline Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor 04 feb 2010, 20:12 

Nu lägger jag in bilder, det är alltså dag 2. Jag känner mig otroligt fin i håret! Glossen verkar ju ha gjort håret jätteglansigt. Stor skillnad tycker jag mot Cassia behandlingen. Men det är ju bra att experimentera och lära sig vad som passar ens hår bäst!

Bild

Bild

Bild

Offline Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre 05 feb 2010, 13:41 
Webbplatsadministratör

Hej Karin!

Det blev ju riktigt jämt och fint, tycker du att utväxten blev lika mörk som resten? De röda tonerna kommer att lugna sig om några dagar, det är många som färgar i bruna nyanser och får panik för att det blev för rött, men det lägger sig.

Du berättade aldrig vad du hade som bas i glossen?

Offline Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]